Laos

En zo stonden we na een Michael-Schumacher-rit in een minivan en een 5 uur durende overnachting in een hostel nabij het Thaise grenskantoortje aan de andere kant van de Mekong. We zijn in Laos!

Onze eerste indrukken van Laos zijn goed! Het is hier echt supergroen; veel meer natuur dan in de andere landen en later komen we nog ergens achter; het bier hier is een van de betere van zuidoost Aziƫ.

We hadden uitgedokterd dat de slowboat naar Luang Prabang een grote toeristische optocht van bootjes was dus besloten we om vanuit het grensplaatsje Huay Xia verder naar het noorden te gaan vlak bij de Chinese grens. Het werd Luang Nam Tha een klein slaperig dorpje met een paar guesthouses en de pioniers op het gebied van (eco-)tours voor trekkings, kayakken en bezoekjes aan de hill tribes. Tijdens onze tweedaagse tour komen we er achter dat de betekenis van ‘eco’ hier toch iets anders inhoudt. Bij het kayakken zien we links de Chinezen aan een weg bouwen en rechts – in het nationaal park – staan veel rubberplantages…

De kayak is eigenlijk een kano. Er zijn een paar grappige stroomvernellingkjes maar het water staat vrij laag waardoor er veel gepeddeld moet worden. Niet echt spectaculair maar het was wel leuk. We doen onderweg een paar dorpjes aan waar we zien hoe de mensen er leven. Gelukkig geen toeristische marktkraampjes en bergen andere toeristen. We zijn hier de enige en we krijgen zelfs cadeautjes van ze! De lunch werd klaargezet op een omgekeerde kano met een bananenblad en was erg lekker. Pompoen met lokale jungle groente, kip met sperziebonen en natuurlijk sticky rijst! Na het maal worden de restanten inclusief plastic gewoon in de jungle weggegooid…

‘s Avonds slapen we in een bamboehut aan het water in een lokaal dorpje. Er wordt na het eten een kampvuur gemaakt, de nodige Beerlao’s gedronken en er komt een lokale drank voorbij; Laolao – gestookt van rijst en een procentje of 40-60…

De volgende ochtend de jungle in van het National Park. Ons hoogtepunt van de dag; we hebben een heuse slak gezien; jeeuuh! Op een heuvel staat een grote val voor wilde zwijnen… en bij een van de grote bomen krijgen we te horen dat die er waarschijnlijk niet lang meer zal staan; voor een slordige 300.000 kip (30 euro, maar wel 1,5 maand salaris voor een local) mag deze woudreus gewoon worden gekapt… tsja; zo gaat dat dus in de wereld…

Bij terugkomst in het dorp met de groep nog een biertje gedaan en met de Belgische Bart en Debby nog gegeten en verder doorgezakt. De tour was niet de meest spectaculaire maar we hebben ons prima vermaakt. Een leuke groep helpt natuurlijk ook mee. De dag erop de omgeving verkend met de scooter en ‘s avonds weer met de Belgen op de night markt beland voor de avondmaaltijd en een flinke dosis bier… en we komen ineens David van Per Expressie tegen… kleine wereld… en de volgende dag had met name Jeroen ook kleine oogjes want de Beerlao en de Laolao hadden veel te goed gesmaakt en de weg was echt een achtbaan… na een korte k-pauze sloegen de reispilletjes gelukkig goed aan. Lekker duf van de tabletjes kwamen we na een 6 uur durende rit en een tuktuk aan in Nong Khiaw vanuit waar onze slowboat naar Luang Prabang vertrok.

Vanaf Nong Khiaw begonnen we echt verliefd te worden op Laos. Nong Khaiw ligt aan de Nam Ou rivier en de meeste verblijfplekjes zijn bungalows gebouwd naast de rivier. Hier hadden we makkelijk een week kunnen zitten…helaas moeten we door! De rivier op met een lang smal bootje langs ontzettend mooie bergen bezaaid met dikke wouden. De af en toe sterke stromingen waar we doorheen moeten maakt dat de motor enorm lawaai maakt en dus besluiten we maar ons boek in te duiken want praten met elkaar gaat even niet…en wij gaan stroomafwaarts! Bij een van de stroomversnellingen moesten we zelfs uit de boot zodat deze lichter was en tussen de rotsen door kon varen. Vanaf de kant zien we onze boot enorm zwiepen en sturen langs de rotsen…pff ze kunnen hier gelukkig goed varen!

Rond zes uur komen we aan in Luang Prabang, mooier kan het niet met een ondergaande zon bij dit stadje aanmeren. Er hangt een relaxte sfeer in het stadje, het heeft leuke barretjes, kleine winkeltjes en mooie hotelletjes. Ons traditioneel Lao-style hotel ligt aan een zijstroompje van de Mekong aan een rustige straat. Twee huizen verder vinden we ons ontbijt stekkie aan de rivier waar we voor de komende drie dagen ons ontbijt eten, Laura is dol op hun cinamon-bagel met papaya jam en Jeroen smikkelt van het brood en omelletjes. Luang Prabang is erg klein en we komen dan ook elke dag onze mede bootgangers en enkele mensen uit Luang Nam Tha tegen op straat wat wel gezellig is.

We doen niet echt veel hier. Het is kerst en we skypen met familie en s’ avonds gaan we zoals gewoonlijk uit eten, maar deze keer iets specialer omdat het kerst is. We kiezen een restaurant met kerstversiering uit en waar ze met kerstmutsjes rond lopen. We bezoeken ook nog de Kuang Si waterval net iets buiten Luang Prabang. Zeker de moeite waard want het is niet alleen een waterval maar ook een plek om te zwemmen in 1 van de poelen met helder water. We nemen de hike route naar de grote waterval langs de poeltjes met blauw water. Als we de andere kant terug lopen zien we meer zwempoelen en zelfs eentje met een swing!

Ons eerste idee was om vanuit hier naar Phonsavan te reizen en de Plain of Jars te gaan bekijken. Dit is weer een 10 uur durende busrit over slingerwegen en diezelfde weg hadden we dan ook terug moeten nemen om via een nog langere rit in Vientiane uit te komen. We besluiten om de potten te laten zitten en boeken een bus naar VangVieng, de voormalige Tubing hotspot! Er vielen hier al vaker doden maar toen er een half jaar terug een ongeluk met een dochter van een diplomaat was is het tuben aan banden gelegd en mogen er geen barretjes meer zitten en dus ook geen alcohol meer verkocht worden… waardoor Vang Vieng wat rustiger is geworden en wij er nu wel naar toe gaan.

En ja; ook wij hebben ge-tubed. Bij de zwembanden verhuur krijg je een mooi nummer op je hand gekalkt, wordt je band op de tuktuk gegooid en wordt je met de tuktuk 8 km verder afgedropt langs de rivier vanwaar je tubing avontuur start. Wij hadden in het dorpje wat biertjes en een dry-bag gekocht dus onze middag tubing kon beginnen! Het is redelijk rustig op de rivier, we zien wat andere tubers, wat vissersbootjes en locals die langs de rivier picknicken. Ook zien we de resten van voormalige bars langs de kant, waardoor het nu op een voormalig oorlogsgebied lijkt. Al met al geen verkeerde dagbesteding vonden wij.

Verder is Vang Vieng compleet toeristisch. In elke bar en restaurant hangen grote TV’s waar voornamelijk oude afleveringen van Friends te zien zijn en waar je dus veel westerlingen ziet eten en ziet staren naar de TV. Wij doen dat ook, maar kiezen een restaurant uit waar de serie Family Guy op staat, tsja vinden we thuis geen zak aan, maar we hebben toch wel gelachen om de flauwe grappen!

Na een scootertocht naar een grot in de buurt van Viangveng stappen we op de bus naar Vientiane. De hoofdstad – ofwel hoofddorp – want zoveel mensen wonen er nu ook weer niet en het heeft meer weg van een groot dorp dan een stad. We worden ditmaal in de stad afgedropt en niet op een busdepot 10 km buiten een stad. Onze verblijfplek vinden we ook snel, dit keer geen cosy hotel maar een backpackers party hostel omdat we hier nieuwjaar gaan vieren!

31 December, oudjaar brengen we door met filmpjes kijken, relaxen en lekker eten met een wijntje. ‘s Nachts bbq-en we nog eerst bij ons hostel omdat het gratis is en dan verkassen we met onze champagne naar de BeerLao party zone bij de cultuurhal. Een groot podium is opgezet en vele mensen daaromheen staan niet maar zijn feest aan het vieren om hun tafeltjes heen, en zitten bier te drinken en te praten. Na een speech van volgens mij de president – maar we weten het niet zeker want alles was in Lao – begint het aftellen naar het nieuwe jaar! Om ons heen worden confetti kanonnen afgevuurd, maar geen vuurwerk. En bij de laatste tel spuit er geen champagne om ons heen maar wordt er bier naar elkaar gegooid! Wij openen onze champagne fles en proosten met een Chinees koppel dat naast ons staat! Happy New Year!!!! Zo begonnen wij 2013, met een bierfeestje! En later met een lokale coverband danste we nog een uur door het nieuwe jaar in en toen was het voor ons tijd om naar bed te gaan.

De dag erna brak natuurlijk, dus vervolgen we ons verhaal met 2 Januari. We besluiten om naar het Boeddha park te gaan, een park waar enorme Boeddha sculpturen staan die niet echt een religieus doel hebben maar meer een mooi gezicht zijn. De locals gaan hier naar toe om tussen de sculpturen te picknicken, wat wij ook vandaag hebben gedaan. We zijn hier met de lokale bus 14 naartoe gegaan en hebben rondgewandeld en een biertje gedronken. Morgen gaan we weer Thailand in en gaan we beginnen met onze reis naar MaleisiĆ«. Op 21januari moeten we daar namelijk op het vliegtuig stappen voor onze enkele reis Schiphol…

…en hierbij natuurlijk weer de LINK voor alle andere kiekjes!

Mijn locatie Vientiane, Vientiane Prefecture, Laos.

3 reacties op “Laos

1. Hoi,hoi Jeroen en Laura,
    Wat een mooie foto’s en alles zo groen!! Jeroen wat heb jij een leuk zwemshort aan. Jullie hebben een leuke jaarwisseling gehad omgooit te vergeten. Nu nog zo’n twee weekjes dan zijn jullie weer op Hollandse bodem. Ineens jullie nog een fijne tijd samen!!! XxxxxEls.

2. Hoi Laura en Jeroen1
    Jullie zijn 2013 ook binnengestapt. Op een manier die je nooit weer zult vergeten. De beste wensen van ons.
    Laos lijkt idd prachtige gebieden te hebben. Mooie foto’s , schitterend zoals jullie de kinderen hebben gefotografeerd!
    Trouwens, wonderlijke vervoermiddelen gebruiken jullie hoor, ha ha.
    Wensen jullie nog heel erg veel plezier de komende drie weken, geniet ervan.
    Hartelijke groet uit Sappemeer

3. Beste Laura en Jeroen, zo te zien is het inderdaad een bijzonder mooi gebied. Geweldig, mooie foto’s ook! Ik hoop dat jullie nog veel plezier zullen hebben en verder kunt genieten tot in Kuala Lumpur.