Eiland hoppen in Thailand

Vanuit Vientiane vertrokken we weer met bus 14 naar de friendship bridge en Thanaleng waar het station is van Vientiane. Bij een klein kioskje konden we uitstempelen en de trein op voor een ritje van 15 min over de brug naar Thailand. Aan de overkant kwamen we aan op Nong Khai Station waar we 50 min hadden om aan de overkant de trein in te gaan op weg naar Bangkok.

We hebben weinig gezien van de tocht want rond acht uur werd ons bedje opgemaakt en mochten we gaan slapen onder een mooie TL-lamp die niet uit ging. Voelde me wel erg veilig moet ik zeggen want elk half uur kwam de trein politie langs gelopen. Het is weer een hele andere ervaring dan een nachttrein in China. Dit keer slapen we parallel met het spoor.

We stappen rond acht uur uit bij het vliegveld van Bangkok, Don Muang vanwaar ons vliegtuig later die middag vertrekt en laten daar onze bagage achter en stappen de bus op naar Siam om nog even een Instant Polaroid Camera te scoren… We arriveren om negen uur…veelste vroeg voor de shopjes om open te gaan, dat is namelijk tien uur. Okay, nu is het echt tijd voor een goed ontbijtje. Laura had een paar weken eerder toen we in Bangkok waren de camera al gezien, en nu gaan we hem dan kopen ook; jeeeuh! Een echte ouderwetse polaroid camera in een nieuw jasje. Met veel kleurtjes, de keuze is reuze! Een hoesje en wat film en we zijn klaar om de komende dagen vol te schieten! Terug naar Don Muang met de skytrain en de bus. We checken onze bagage in en stappen het vliegtuig van Air Asia op naar Trang.

We vliegen naar Trang zodat we de kleinere eilanden langs de kust kunnen bezoeken waar de snorkel hotspots zijn! En Trang zelf blijkt nog helemaal niet zo slecht; eigenlijk best een relaxt dorpje. We checken in in het backpackers hostel wat vier verdiepingen heeft en een oud schoolgebouw lijkt. We eten op de nightmarket met de locals, en super goedkoop ook nog, wow zo goedkoop hebben we nog nooit gegeten! Samen hebben we voor 50 Baht (€1,25) een maaltijd, Laura verse springrolls en Jeroen de lokale specialiteit. Voor morgen hebben we een boot en bedje geboekt op Koh Kradan.

Na een uurtje met een minibus komen we bij de pier en het bootje aan. We doen eerst Koh Mook aan en varen dan door naar Koh Kradan, een eiland zonder wegen en winkels. Ons onderkomen ligt op het strand en is iets afgelegener dan alle andere bungalow resorts. Het is wel de snorkel hotspot en daarom zijn we hier! Ook hier hebben we een lekkere basic kamer met soms wat gezelschap in de badkamer van wat groter uitgevallen insecten. Ach ja dat hoort erbij zeggen ze… maar het is toch wel even schrikken als je een duizendpoot zo groot als je hand tegenkomt in de ochtend!

Na twee dagen hier gesnorkelt te hebben en boekjes gelezen verkassen we naar het grotere strand, en een resort om dat ook geprobeerd te hebben, maar ook zodat we de volgende dag makkelijker de boot kunnen nemen naar Phuket.

En wat een reis was dat! Eerst met de ferry naar Koh Lanta. daar overgestapt op de pickup naar de grotere pier om daar de boot te nemen naar Koh Phi Phi. In Koh Phi Phi begon het feest pas echt. Deze ferry was echt overvol. Achterop lagen backpacks op 1 grote hoop, overal zaten en lagen mensen. Meeste met hun strandgoed nog aan. In Phuket aangekomen besluiten we om te gaan lopen en te zien waar we stranden want taxi´s vragen belachelijke prijzen. En ja na vijf minuten lopen stopt een busje en mogen we gratis mee! Blijkt het busje van een duikschool te zijn, een Poolse duikschool die ons graag een lift aanbied, wow! Wij blij!

Ah en Phuket; jullie denken zijn die gek geworden… wat doen die nou in Phuket… hmm ja twee redenen.. vanaf hier kunnen we goedkoop vliegen naar Singapore, en ten tweede… voor Jeroen. We nemen de bus naar Patong beach de volgende ochtend, het strand waar alle toeristen zitten samengepakt. Wij gaan er naar toe omdat hier Jeroens tattoo plek zit. Jeroen wil eigenlijk al de hele reis een tattoo, iets blijvends wat aan deze reis zal doen denken. Na wat overleggen en tekeningetjes weet Jeroen wat hij wil en gaat de tattoo artist aan de slag om van Jeroens zijn krabbels een tattoo te maken. We wandelen wat door het stadje. Om drie uur is het dan eindelijk zo ver en gaat Jeroen op de tafel… een hele mooie tattoo word om Jeroen zijn been gezet. Af en toe heeft hij het zwaar maar al met al lijkt hij het goed te trekken. En dan is het half zeven en is Jeroen blij, blij met zijn mooie tattoo, maar zijn we ook minder blij want we hebben net de laatste bus gemist…jikes… De bus missen en een tuktuk moeten nemen voor de half uur durende rit terug ‘s avonds op Phuket is niet leuk want ze vragen enorme bedragen voor het ritje. Een brommertaxi helpt ons, en we kunnen instappen bij een local die ietsje minder vraagt voor het ritje. Zijn auto is een beest, vol met tellertjes en dingen, de pk´s horen we gieren… maar hij houd het rustig en we zijn snel weer terug in Phuket town!

Phuket town is best aardig en heeft mooie oude gebouwen en kleine shopjes en caftjes. Patong beach vonden wij gruwelijk en deed ons denken aan de kust van Turkije of een van de Spaanse costa’s, enorm toeristisch en overal verkopen ze dezelfde meuk… niets voor ons! Maar de eilanden en dan vooral de wat kleinere zijn echte pareltjes met mooie stranden heldere zee en superveel mooie vissen.

Op naar Singapore en Maleisië!!

…inmiddels zijn we in ons hostel in Singapore al weer aan het wachten op de bus naar Melaka dus morgen of overmorgen volgt al weer een nieuwe post!

En hier weer de fotolink naar alle andere plaatjes!

2 reacties op “Eiland hoppen in Thailand

1. Dag Jeroen en Laura, Leuke ontspannen reis hebben jullie daar in Azië.
    Mocht je nog in de gelegenheid zijn iemand te bezoeken die zo’n 200 km onder Bangkok woont, dan hier de uitleg. Klaas Lok, een hardloper uit mijn tijd, die in zijn studentijd ook in Overvecht woonde, woont al enkele jaren in Thailand. Jullie zijn welkom heeft hij me verteld bij de Sylvestercross in Soest (hij was even over). Je kunt contact met hem leggen via zijn site http://www.hardlopen.nl .Noem vooral mijn naam. Voor jullie nog leuke laatste weken. Groet Ad

2. Ben benieuwd naar de tattoo. Maken jullie nog een fotootje? Veel plezier in Singapore en Maleisië!! Xx