De tempels van Angkor en Bangkok

En toen waren we ineens in Bangkok. Was in eerste instantie niet gepland want na Siem Riep zouden we weer helemaal terug naar Phnom Penh gaan en van daaruit naar het noorden van Cambodja en Zuid-Laos in. Maar we hadden zin in iets anders en nee dat is niet Bangkok of Thailand zelf… maar jawel; Myanmar (Birma).

Maar eerst even terug naar Cambodja. Het was weer een hele rit en weer eens veel langer dan gepland. Na 16 uur kwamen we gaar van het hobbelen aan bij ons hostel, hebben de wekker om 4 uur ‘s ochtends gezet en zijn direct gaan pitten. Helaas hadden we beide last van de darmpjes dus de volgende ochtend hadden we geen trek in een zonsopgang bij Angkor Wat. Om 8 uur werden we uiteindelijk wakker en ondanks de maag zijn we toch op onze gehuurde fietsjes gestapt en richting de tempels getrapt. Het was nog wel even 7 kilometer trappen en dan ben je nog maar bij het ticket kantoortje.

Vandaar richting de eerste tempels gefietst. Het wordt al snel duidelijk hoe groot deze tempelstad was en is want het is nog pak ‘m beet een half uur fietsen voor we het kleine Prasat Kravan bereiken. Daarna niet veel verderop Banteay Kdei bezocht wat al een stuk groter en imposanter was.

Op naar Ta Prohm bekend van alle bomen die dwars door de tempels heen groeien en een samengesmolten geheel zijn geworden. Het is hier wel een stuk drukker dan bij de vorige tempels maar als je van de gebaande wegen afloopt heb je de tempels al snel weer voor jezelf.

Laura kreeg een lekke band, maar gelukkig vonden we al snel een lieve familie die de band wel kon plakken. We hebben nog maar een cola-tje bij ze gekocht en zijn toen naar een volgende tempel gefietst. Rond drie uur kwamen we aan bij Angkor Wat, de meest bekende, best bewaarde en drukst bezochte tempel van Angkor.

Het tempel complex van Angkor is in een woord gigantisch. We hebben een geschatte 30 km gefietst en eigenlijk maar een fractie van de tempels gezien. Er zijn er honderden! De meest belangrijke liggen in een gebied van 10 bij 10 kilometer maar sommige tempels liggen wel 50 kilometer of meer verderop. In de hoogtijdagen bevolkten ruim een miljoen mensen de stad terwijl Londen nog maar een dorpje met amper 50.000 zielen was. De tempels waren stuk voor stuk indrukwekkend en we voelden ons een dag lang Lara Croft en Indiana Jones – maar dan op de fiets!

De dag erop lekker rustig aan gedaan! Vervolgen op naar Thailand. Het was uiteraard weer een lang reisdagje. De pickup service ging al lekker. Onze bus zou om 8 uur vertrekken maar we werden pas om 8.10 uur opgepikt om naar de bus gebracht te worden… zou allemaal goed komen. Eerst nog wat mensen opgepikt her en der. Er zaten mensen bij wiens bus om 7.30 uur vertrok… Om half negen werden we uiteindelijk allemaal in dezelfde bus gepropt. De bus stopte elk uur voor een wel erg lange plaspauze. De tweede keer was 10 kilometer voor de grens waar de chauffeur nog even ‘moest’ eten en wij natuurlijk ook. Iedereen was pissig en niemand kocht iets en wachtte ongeduldig totdat de chauffeur weer richting bus ging.

De grens ging op zich soepel alleen was het erg druk en helaas ook heel warm en niet overal overdekt. Na 2 uur stonden we eindelijk met onze visa op zak in Thailand en hadden we 15 minuten de tijd om op het treinstation 6 kilometer verderop te komen. Gelukkig vonden we een rappe tuktuk die begreep dat we haaaaast hadden en zo kwamen we vijf minuten voor vertrek van de trein aan op het stationnetje. We hadden alleen niet goed uitgezocht of we hier ook met dollars konden betalen en vanwege de krappe tijd ook geen tijd om even ergens te pinnen – er zit natuurlijk geen pin automaat in de nabije omgeving van zowel grens als station. En omdat de tuktuk chauffeur ons voor dollars naar het station reed gingen we er vanuit dat het geen probleem zou zijn. Gelukkig wilde hij wel wat dollars voor Bhat ruilen – tegen een goede rate ook nog – dus stapte we net op tijd de trein in! De trein deed er twee uur langer over dan de bus, maar een trein rijdt en er zijn geen hobbels. Daarnaast kostte een kaartje omgerekend een euro (3e klas) en de bus 6 tot 10. En van de trein liepen we zo richting de MRT (metro) die 100 meter bij ons hostel vandaan stopte; relaxed!

Helaas was de dag erop een zondag en de ambassade dus dicht en hebben we een rondje stad gedaan; zeg maar gerust een flink rondje! Bangkok staat vol met paleizen en tempels. Er is een Chinatown – vooral Laura vond het heerlijk om weer even half terug in China te zijn – en er zijn geen vervelende vrouwtjes die je allemaal rommel willen verkopen. We hebben nog even de backpackerswijk rondom Khaosan Road bezocht en daar leek het toch weer verdacht veel op alle andere backpackers plekken inclusief vervelende verkoopvrouwtjes en net iets te dure eettentjes.

De volgende ochtend was het tijd om naar de ambassade van Myanmar te gaan. Al gaat deze pas om 9 uur open de wekker stond op 6 uur. Na veel zoekwerk op internet was het duidelijk dat je vroeg moet zijn wil je zeker zijn dat je aan de beurt komt. We kwamen rond half acht aan en sloten als vierde aan in de rij. Jeroen ging vervolgens naar een copyshop om de hoek waar je de visumformulieren voor een habbekrats kon kopen en in kon vullen. Dat mannetje had maar mooi een beroep uitgevonden. Hij wist precies wat nodig was en je hoeft niet 2 keer in de rij te staan om eerst je formulier en vervolgens je nummer op te halen. Om half negen was de rij wachtenden al zeker 50 meter dus we waren blij dat we op tijd waren. Om kwart over negen stonden we weer buiten, om half vier konden we de visa ophalen. Ook dat was zo gepiept. Kwart voor vier zaten we met visa en al al weer aan een noedelsoepje! Het ging allemaal heel makkelijk ondanks alle verhalen die we hadden gelezen. Maar wellicht dat het helpt als je jezelf goed informeert en bijvoorbeeld weet van het copyshopje om de hoek wat je serieus veel tijd scheelt.

We hebben ook nog even spiksplinternieuwe dollar ingeslagen want er zijn geen bankautomaten in Myanmar en biljetten met een kreukje of van voor 2009 zijn er niet welkom. Myanmar is dan wel op weg naar democratie ze zijn er op de meeste gebieden nog lang niet…

‘s Avonds hebben we onszelf op een bioscoopje getrakteerd; Cloud Atlas – een bizarre maar zeer aan te raden film! Nu; tijd om te gaan pitten want morgen vliegen we naar Yangon!

En hierbij weer de link voor de plaatjes die we geschoten hebben! Check het HIER!!!

Mijn locatie Bangkok, Bangkok, Thailand.

2 reacties op “De tempels van Angkor en Bangkok

1. Mooie foto’s, het ziet er heerlijk uit. Missen jullie Nederland al? Het begint nu toch wel op te schieten…..?

2. Oh,oh wat mooi zijn ze!!! Wij gaan morgen naar Maaike enStefan van wege Sinterklaas. Groetjes sinterels.