Changzhou

Na het Mid-Autumn Festival, waarop de maan geëerd wordt en iedereen mooncakes met familie eet, was het de volgende dag National Day (eigenlijk de hele week lang). Ons plan was het Hongmei park met pagoda te bezoeken en datzelfde plan had half Changzhou ook; enorm druk met mensen, stalletjes waar ze allerlei dingen verkochten… van babyzitjes tot aan suikerspinnen. Na een rondje park zijn we een restaurant/theehuis in gegaan en hebben daar heel lang thee gedronken en snackjes gegeten. De conclusie achteraf is dat je National Day goed kunt vergelijken met Koninginnedag; vooral qua drukte. Die avond zijn we uit eten geweest in een Sichuan restaurant (verrrry spicy) wat na die avond het favoriete restaurant is geworden van Jeroen, omdat het zo spicy was en hij wil zowat elke avond daar nu gaan eten… maar dat is nog niet gebeurd :-) Als laatste stop die avond gingen we naar een heeeel speciaal café; een Nederlands café! Zeeland Stijl heet het dat is opgericht door een Chinees die na twee jaar gestudeerd te hebben in Nederland het tijd vond dat de Chinezen Nederlandse tradities konden ervaren. Wij ervaarde die avond vooral de geïmporteerde biertjes zoals Erdinger, Kriek, Duvel enz..

De volgende dag hadden we bezoek van Donald waarmee we de eerste avond in Shanghai al kennis hadden gemaakt. We hebben met zijn allen uitgebreid geluncht thuis, dankzij de moeder van Lina die heerlijk kan koken! Met een volle buik gingen we met de bus naar het oude centrum en vandaar via het oude gedeelte van Changzhou lopend naar jawel; Café Zeeland Stijl. Ik moet zeggen dat – zeker nu we de omgeving ook bij daglicht hebben gezien – hij een hele mooie plek heeft uitgekozen voor zijn café, het zit namelijk op een terrein waar vroeger een katoen fabriek zat, en nu allemaal ateliers van kunstenaar gevestigd zijn. Het voelt nog wat kaal en leeg, maar mocht over een jaartje Changzhou in de Lonely Planet staan dan zal het zeker drukker worden. Het heeft in ieder geval de potentie om de sfeer van 798 in Beijing te kunnen evenaren. De stad heeft genoeg te bieden en je ziet dat er hard gebouwd wordt om de stad op de kaart te zetten. Aangekomen in het café was het weer tijd om wat lekkere biertjes te drinken en… wat goeie ouwe geitenkaas te eten hmmm jammie! Jeroen, Donald en Ralf gingen voornamelijk voor de biertjes; Paulaner, Duvel, Chimay,… de koelkast werd goed geplunderd want de eigenaar trakteerde!

Woensdag gingen we alleen met Ralf op pad. Lina is nu alweer zeven maanden zwanger en had een rustdagje nodig. We gingen op weg naar Suzhou dat beroemd is om zijn tuinen. Door Lina wisten we welke tuin we zeker moesten bezoeken. Eenmaal in Suzhou aangekomen zagen we een grote mensenmassa want het was nog steeds de week van National Day. Eerst even door het centrum gelopen, vooral ook om een plekje te vinden om te eten… hmm; de eetstalletjes op straat zagen er goed uit, alleen de straat niet. Veel lawaai en overal bezaaid met mensen. We besloten verder te lopen naar een wat afgelegener straatje en daar te eten. Onderweg kwamen we ook nog langs een dierenmarkt wat onze eetlust niet bepaald groter maakte. Allerlei soorten dieren in veel te kleine hokjes en sommige dieren – vooral honden – zaten al jaren tevergeefs te wachten op een baasje maar zo gaat dat in China; al kan je je afvragen of het in Nederland nu echt heel veel beter is… Uiteindelijk een tentje gevonden en eerst een koud biertje besteld om wat we net hadden gezien te verdringen.

In de tuin (Lionsgate Garden) was het ook niet beter, overal mensen. Dus kozen we maar een mooie rots uit om al die aapjes te bekijken! Het was wel een mooie tuin moet ik zeggen, maar tijdens de week van National Day moet je gewoon heeel veeel drukte verwachten en daar heb je het maar mee te doen. Eenmaal terug in Changzhou weer heerlijk thuis gegeten en na het eten besloten we om samen met Ralf nog even een voetmassage te nemen. Omdat we niet meteen terecht konden en 40 minuten moesten wachten gingen we eerst naar de kapper om Jeroen’s haar te laten knippen. Een waar spektakel want wat was die kapper een pietje precies pfff… het duurde minstens een uur voordat het perfect was geknipt en en elk haartje goed zat; en Jeroen blij was! Uiteraard trok het weer veel bijkijks van de rest van het personeel en de aanwezige klanten.

Om elf uur zaten we dan eindelijk bij de voetmassage. Ook dat was een ware beproeving, we waren het alle drie niet echt gewend en ze waren erg goed bezig om zo hard mogelijk onze voeten en bovenbenen te masseren en naast 30 minuten voetmassage was er ook nog ruim en half uur rugmassage (of beter gezegd een marteling). Vooral het meisje dat ik had kon er wat van, maar ze was wel goed want ze wist precies waar ze moest zijn en waar ik last had..ai! Om half een waren we klaar en liepen we alle drie wel met een goed gevoel naar buiten. Voor mij was het toen tijd om naar bed te gaan, maar Ralf en Jeroen hadden nog wat energie over en zijn tot in de kleine uurtjes nog doorgegaan… Er was een fles Baijiu (spreek uit baidjo) ingeslagen – de nationale drank van China – en ze bleven maar doorgaan met darten tot de fles leeg was. Het werd na vieren…

De dag erop was dus rustdag voor de heren. Uitgeslapen, rustig ontbeten en daarna zijn we naar de Metro gelopen (een soort van Makro), om in te slaan voor het avondeten wat wij gingen koken. We waren flink wat van die Yuantjes armer toen we de winkel uitgingen, maar goed wat wil je! Thuis aangekomen ging Ralf aan de gang met het vlees tot moes te hakken, en Jeroen met andere voorbereidingen voor de drie stamppotjes. Ik met het toetje. Het resultaat was goed en we kregen nog drie eters aan tafel (vrienden van de moeder van Lina). We hadden gehaktballen, spicy en non spicy met mosterd. Een broccoli/blauwe kaas stamppot, een paksoi/peper stampot en een rucola stamppot; heerlijk was het! Mijn toetje was merengue met rood fruit en slagroom, ook heerlijk.

Lina was de volgende dag uitgenodigd door vrienden om Tian Mu Lake te bezoeken. Een leuk plan, maar we moesten er eerst zien te komen. Er zijn hier zoveel wegen en de borden die we in Nederland kennen zijn er niet altijd. En de tomtom is niet altijd up to date met de nieuwste snelwegen en afsluitingen. Een hele uitdaging dus – vooral omdat Lina nog nooit zo’n lange rit had gemaakt – maar Lina durfde het aan om te rijden. Een spannend tochtje want alles mag zowat op een snelweg rijden, van brommer tot truck, en niemand die om zich heen kijkt. Na 85 km en 2 uur later waren we eindelijk in het plaatsje bij het meer. Eerst de vrienden ontmoet tijdens een zeer uitgebreide lunch in een restaurantje en daarna onszelf in een taxibusje naar de ingang van het park laten rijden.

Bij het meer gingen we meteen de boot in naar een eiland. Op het eiland begonnen we met de wandelingdie rond het eiland ging. Een mooi gebied, ze hadden alleen niet de muziek hoeven aan te zetten, en vooral niet zo hard – in Chinese parken staan overal speakerzuiltjes. Het was een soort van attractiepark met een kabelbaan, water-botsautotjes enz. Dat doen ze overal met dergelijke mooie parken en gebieden, helaas gaat dit alles wel ten kostte van de hee ervaring van een mooi park; maar ach smaken verschillen de Chinezen gaan er massaal naartoe. Na een tijdje op het eerste eiland hadden we het wel gezien en zijn terug naar de veerboot gelopen om daar bij een barretje te gaan wachten op de vrienden van Lina. Daarna terug naar mainland waar we nadat iedereen van de boot al vooruit was gelopen rustig en enigszins relaxed terug naar de ingang hebben gewandeld. De autorit terug ging wat makkelijker qua route, af en toe was het wel even schrikken als iemand voor ons geen lichten aan had, of plots ging remmen, maar uiteindelijk zijn we veilig thuis gekomen!

De laatste twee dagen hebben we voornamelijk gechilled, en ons tweede pakketje verzonden, vliegtickets geboekt voor Chengdu en Lijiang (dat was ongeveer net zo duur als met de trein en naar Lijiang zelfs een stuk goedkoper!) en gekeken wat we nog allemaal gaan doen hier in China. Geen Formulae 1 op tv, dus nu is Jeroen naast mij Plants vs. Zombies aan het spelen!

Morgen gaan we weer verder; next destination: Hangzhou!

1 reactie op “Changzhou

1. Hallo allebei,
    Wat ziet het allemaal mooi en gezellig uit!!